Opdracht 2 – Houdingen Oefenen

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 1 - Verhoudingen

1.5 Opdracht 2 - Houdingen Oefenen

Ik hoop dat je net de plaatjes goed bestudeerd hebt van de draadfiguren. Nu is het tijd dat je zelf aan de slag gaat.

Begin iedere keer door de verdeling in 8 vlakken op te zetten (uit opdracht 1) om je te helpen de verhouding ook gelijk juist te doen. Teken nu zelf de houdingen die we net besproken hebben.

  • Gedraaide heup met voet naar voren of opzij.
  • Voet achter het standbeen.
  • Wandelend figuur.

Tip: Het helpt om je tekening goed uit te werken als je de houding van je figuurtje even aanneemt om te kijken hoe lichaamsdelen ten opzichte van elkaar bewegen. Kijken in de spiegel geeft enorm veel verheldering!

Als je deze figuren hebt uitgewerkt controleer ze dan door terug te gaan naar het vorige les onderdeel Houdingen van een Mode Figuur.

Verbeter indien nodig jouw figuren of probeer ze opnieuw te tekenen. Als je tevreden bent daag jezelf dan uit om de volgende houdingen te tekenen.

  • Gekruiste benen en handen in de heupen.
  • Gedraaide heup en één hand op de heup ander ontspannen hangend
  • Benen uit elkaar en armen over elkaar.

In de volgende les krijg je van mij het antwoord sheet.

Dit is het einde van les 1. Ik hoop dat je het leuk vond! Succes met het uitwerken over 2 weken krijg je jouw nieuwe les. Ik stuur je een mail als het zover is!

Zijn deze 2 weken al voorbij dan kun je via de knop hieronder al direct door naar de volgende les!

[progress-button]

Houdingen van een Mode Figuur

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 1 - Verhoudingen

1.4 Houdingen van een Mode Figuur

Een van de belangrijkste dingen in het maken van een mode tekening is het correct weergeven van een houding. Als dit in de basis al niet goed zit zal de tekening er altijd een beetje “raar”uitzien. De kans is groot dat het lijkt of je figuur omvalt of er onlogisch uit ziet. Bekijk de video voor meer uitleg hierover:

Video: Houdingen van een Mode Figuur

Basis regels om een juiste houding te creëren.

  • Het standbeen is het been waar het gewicht op rust en deze is bijna altijd recht.
  • Om het speelbeen op een andere plekte zetten kantelen de bekken.
  • Om evenwicht te bewaren kantelen de schouders exact de andere kant op.
  • Hierdoor gaat de andere arm mee omhoog met de schouder.
  • De nek blijft ook altijd in het midden recht boven het standbeen.

Als de vrije voet naar de kijker toe komt, dan komt die voet verder naar beneden uit. De knielijn gaat dan naar beneden.

Je kunt er ook voor kiezen de speelvoet schuin te plaatsen en de knie een beetje te buigen.Het onderbeen gaat dan recht naar beneden of een beetje naar binnen toe.

Gaat de speelvoet naar achter, dan komt deze voet hoger dan de andere te staan. De knie lijn gaat dan omhoog (met de heuplijn mee).

Teken je een wandelend figuur, dan kort je het bovenbeen in.

In opdracht 2 ga je oefenen met zelf opzetten van houdingen van jouw draadfiguur.

[progress-button]

Opdracht 1 – Zelf een figuur tekenen

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 1 - Verhoudingen

1.3 Opdracht 1 - Zelf een figuur tekenen

Om een figuur te maken begin je met de basis opzet door 9 strepen op gelijke afstand op je blaadje te tekenen.We beginnen met een figuur recht van voren op te bouwen als draad poppetje.

  • Teken eerst het hoofd in het eerste vlak
  • Vervolgens de nek tot halverwege het tweede vlak.
  • Heuplijn en schouderlijn zijn ongeveer zo breed als 2,5 hoofd en zijn allebei even breed.
  • De heuplijn ligt net iets boven de officiële heuplijn
  • Verbind de 2 door kruislinks lijnen te trekken.
  • Teken vervolgens de armen en benen.

Zorg dat de lengte van deze lijnen altijd ongeveer gelijk blijven in elke houding.

Als je dit een beetje onder de knie hebt ga dan door naar de volgende les. Hierin gaan we dit draadfiguurtje diverse houdingen laten aannemen.

[progress-button]

Verhoudingen van een Mode Figuur

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 1 - Verhoudingen

1.2 Verhoudingen van een Mode Figuur

Om een duidelijk figuur te maken is het belangrijk dat de verhoudingen kloppen. Een mode tekening is altijd een gestyleerde versie van een echt lichaam. Bekijk de video hieronder om een uitleg te krijgen. Onder de video vind je nog een keer de basis informatie.

Videoles 1.2 - Verhoudingen van een Mode Figuur

Basis principes mode tekenverhoudingen

Om dit goed uit te kunnen werken zijn er een aantal basis regels.

  • De verhouding van een hooft tot het lichaam is in de werkelijkheid bij een volwassen vrouw ongeveer 1 staat tot 7. In mode tekeningen houden we 1 staat tot 8 aan.
  • Dit lengte verschil pas je aan door de dijen te verlengen, waardoor jouw figuur prachtig lange benen krijgt!
  • Je teken met opzet het hoofd en de hals slanker dan de werkelijkheid.

En nu is het jouw beurd!

Op de volgende pagina vind je opdracht 1. Hierin ga je zelf oefenen om de verhoudingen goed te krijgen.

[progress-button]

Mode Illustratie Geschiedenis

Sorry, je hebt geen toegang tot deze cursus.

Les 1 - Verhoudingen

1.1 Mode Illustratie Geschiedenis

Laten we beginnen bij het begin, vanaf wanneer werden er mode tekeningen gemaakt en waar werden ze voor gebruikt?

In het begin van vorige eeuw begonnen advertenties voor mode producten te verschijnen in het alledaagse beeld.Omdat fotografie In die tijd nog niet zo geavanceerd was werd er een voorkeur gegeven aan mode illustratie.

In de jaren 50 en 60 verloor mode illustratie z’n populariteit aan mode fotografie. Tegenwoordig zie je toch steeds meer mode-illustratie terug komen in tijdschriften en reclame campagnes omdat je met tekeningen een artistieker beeld kunt maken.
In de eerste video laat ik je zien hoe modetekeningen door de jaren heen gebruikt zijn en wat de trends in modetekeningen waren.

Videoles 1 - Mode Illustratie Geschiedenis

Overzicht Mode Illustratie Geschiedenis

1900-1910

Word gekenmerkt door vrij “stijve” tekeningen waarin alle details getekend zijn. Er zijn niet echt bekende illustratoren op dat moment.

1920-1930

De tekeningen werden vrijer, maar alles werd simplistisch/liefelijk getekend. Tekenaars van dat moment: George Barbiers, Georges Lepape, Paul Iribe

1940-1950

Er werd gespeeld met de kunst van het weg laten en strakke lijnen. Tekenaar van dat moment: Serge Matte

1960-1970

Veel dikke lijnen en simpel getekend en ingekleurd, weinig tot geen details. Tekenaars van dat moment: Merle Bassett & Barbara Hulanicki

1980-1990

Veel details in harde lijnen, vlakwerking en felle kleuren. Tekenaars van dat moment: Antonio Lopez, Mats Gustafson, Rene Gruau & Ruben Alterio

2000-2010

Gebruik van collage en computertechnieken, meer vertellende beelden. Tekenaars van dat moment: Francois Berthout, Julie Verhoeven, Nick Night & Hayden Williams.

[progress-button]